Könnyed, délelőtti madárlesés

Keresés

Látogatóink

2012. január 29. óta
    mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
    mod_vvisit_counterMa279

Ma: 2017 nov. 14.

Könnyed, délelőtti madárlesés

Madárlesés

(az eredetileg meghirdetett program)
    A mai, késő nyári, madárvonulás-leső, Bodzás árok mentére tervezett sétánkon jó néhány madarat sikerült megfigyelnünk, de nem vettük túl komolyan a feladatot.

Nem erőltettük túl, beértük azzal, hogy a tövisszúró gébicseket, verebeket, szajkókat és néhány más madarat megnézzünk, miközben növényeket gyűjtöttünk, sziklát másztunk és egyáltalán, jól éreztük magunkat (amit láttunk és hallottunk lehetett volna tulajdonképpen az összes, ilyenkor, a bodza termésére gyűlő vonuló madárfaj, aztán ragadozómadarak, stb.: poszáták, füzikék,  citromsármány, csíz, fecske, tengelic, zöldike, vörösbegy, szürkebegy - de ezek közül bizonyosan csak a citromsármány, a tengelic, a mezei poszáta és a sisegő füzike került elénk).

A reggeli találkozás elsőrendű ötletnek tűnt. Ahogyan az idő telt, és egyre messzebbre jutottunk a patak mentén, a meleg is egyre gyötrőbbé vált. Aztán, mert már egyébként is közel jártunk a helyhez, gondoltuk megnézzük a sziklákat a hegyoldalon és a piktortégla üregeket - de ezek közül csak a sziklákra bukkantunk rá.

Csont száraz erdőben kapaszkodtunk föl a hegyoldalon, hogy kicsit körülnézzünk a sziklákon és a sziklákról, aztán visszasétáltunk a patakvölgybe és azon az úton, amelyen érkeztünk, megint elsétáltunk a völgy mocsaras része fölött. A könnyed madárlesből így lett végül egy három órás, kb. 8 km-es túra. Reggel még csak egy rövid sétát terveztünk, de a nap aztán a spontaneitás jegyében alakult és így szinte az egész tájat bejártuk, ismerkedve ennek az elragadó völgynek a szépségeivel.

A képen:

1-es pont: a mocsaras mederszakasz.

Ezen a részen nem csak a bodzabokrok, de a nádas is jó madárcsalogató - nem beszélve az ember magas csalánerdőről.

2-es pont: a lovarda.

Itt kezdődik a háborgatott terület, amely az előzőekhez képest sokkal kevésbé vonzó pihenőhely a vonuló madarak számára: kutyák, lovak, tehenek, emberek, autók, repülők - itt azért egy kicsit mindenből túl sok van számukra.

3-as pont: a tehenészet.

A tehenészet mostani helye mellett, a pirossal jelölt területen fog megépülni az új szennyvíztisztító. A tehenészet is sok zavarást jelent, de leginkább a lelegelt erdő, az elterelt patakmeder miatt: nem, mintha nem élhetne együtt ember és természet, de itt legalábbis nincsenek barátságban.

4-es pont: a sziklakibúvásos, löszös hegyoldal.

Az egész terület különös, idilli, szelíd dombjai, kanyargó völgytalpai és a gyepes lankák gyönyörű tájat alkotnak. Ennek a tájnak a varázsa éppen emberléptékű, szelíd formáiban jut érvényre. Érdemes mindenkinek elsétálnia erre a területre, ami a környék egyik legszebb vidéke.